Herman Saftleven

RKD STUDIES

3.2 Kleine tekeningen van de buitenzijde van de Utrechtse stadsommuring


Reeks 2

datering: tussen 1645 en 1648

formaat: staand, circa 85 x 65 mm

aantal: 6


a
Herman Saftleven
Waltoren De Vos gezien vanaf de bevroren gracht tussen de stadsmuur en het aarden bolwerk Wolvenburg te Utrecht, tussen 1645 en 1648
Moskou, Pushkin Museum, inv./cat.nr. 4730

b
Herman Saftleven
IJsvermaak op de Utrechtse Stadsbuitengracht bij waltoren De Hond; in het verschiet de voorpoort van de Wittevrouwenpoort, tussen 1645 en 1648
Moskou, Pushkin Museum, inv./cat.nr. 4732


c
Herman Saftleven
Bastion Zonnenburg te Utrecht gezien vanuit het zuidwesten, tussen 1645 en 1648
Moskou, Pushkin Museum, inv./cat.nr. 4733

d
Herman Saftleven
Bastion Manenburg te Utrecht gezien vanuit het noordoosten, tussen 1645 en 1648
Moskou, Pushkin Museum, inv./cat.nr. 4731


e
Herman Saftleven
De westelijke stadswal van Utrecht met drie waltorens ten noorden van bastion Sterrenburg, tussen 1645 en 1648
Utrecht, Het Utrechts Archief, inv./cat.nr. 36321

f
Herman Saftleven
Schaatser op de Utrechtse Stadsbuitengracht bij waltorens De Beer en De Vos, tussen 1645 en 1648
München, Staatliche Graphische Sammlung München


Van deze reeks kleine, ongesigneerde tekeningen zijn zes exemplaren bekend: twee gezichten van de noordelijke (a en f), drie gezichten van de oostelijke (b, c en d) en één gezicht van de westelijke stadsommuring (e). Vier bevinden zich in het Pushkin Museum in Moskou (a, b, c en d). Het vijfde blaadje behoort tot de collectie van Het Utrechts Archief (e) en het zesde tot die van de Staatliche Graphische Sammlung München (f). Vanwege het formaat werden gezichtjes als deze wel aangeduid als ‘caerteblaetjes’, dat wil zeggen tekeningen ter grootte van een speelkaart.1 Van Saftleven kennen we verscheidene figuurstudies, die daadwerkelijk op de achterzijde van een speelkaart zijn getekend.2

Een van de tekeningen (b) toont de voorpoort van de Wittevrouwenpoort vanaf de bevroren Stadsbuitengracht, hetgeen wijst op een datering vóór de afbraak van dit gebouw in 1648. Op een iets groter, vierkant wintergezichtje in de collectie van de John and Marine van Vlissingen Foundation, dat niet tot de reeks behoort, maar hier qua onderwerp en uitvoering op aansluit, is behalve de voorpoort ook de hoofdpoort van de Wittevrouwenpoort te zien.3 Op de achterzijde van dit blad staat: ‘De Witte Vrouwenpoort te Utrecht Anno 1646 door Saftleven’. Hoewel het geen eigenhandig opschrift betreft, zou de datering goed kunnen kloppen.4 Mogelijk heeft Saftleven de zes tekeningen uit de reeks dan eveneens in 1646 vervaardigd. Hier worden zij voorzichtigheidshalve iets ruimer gedateerd: tussen 1645 en 1648.

Een wintergezichtje bij waltoren De Vos (a) stond vermoedelijk aan de basis van een schilderijtje van 1649.5 Een ander ijsgezichtje uit de serie (f) zal als voorstudie hebben gediend voor de tekening van De Winter uit de jaargetijdenreeks van 1650 (reeks 4) en de daarop gebaseerde ets.6


Notes

1 Voor ‘caerteblaetjes’, zie: Bleyerveld 2021-2022, pp. 96-98.

2 Schulz 1982, pp. 460-463, nrs. 1315-1327 (‘Spielkarten-Gruppe’); RKDimages, nr. 268658.

3 RKDimages, nr. 294174.

4 Saftlevens ets van de Wittevrouwenpoort (RKDimages, nr. 294216) en de voortekening daarvan in het Kupferstichkabinett van de Staatliche Museen zu Berlin (RKDimages, nr. 294193) dateren ook van 1646.

5 RKDimages, nrs. 231557 en 294534.

6 RKDimages, nr. 294118 en 294128.